شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر

noorany

آموزش قرآن و تربیتی

 

 اگر چه امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین واجب دینی است و ضرورت اجتماعی است و ترک یا مسامعه در آنها حرام بوده و زیانهای فردی و اجتماعی ، مادی و معنوی فراوانی به دنبال خواهد داشت ولی اینها در صورتی است که تحت شرایط و مقررات خاصی انجام شود و با فقدان آن شرایط یا یکی از آنها امر به معروف و نهی از منکر وجوب و سودی نداشته و ترک و مسامحه در آنها حرمت و زیانی نخواهد داشت بلکه گاهی با عدم شرائط امر و نهی حرام و زیانبار است.
شرلیط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر
1. علم و آگاهی :  باید علم و آگاهی به معروف و مشروع بودن چیزی که امر می کند و آگاهی به منکر و زشت بودن چیزی که از آن منع می کند داشته باشد تا موجب گمراهی دیگران و مبتلای به امربه منکر و نهی از معروف نگردد.
2. موث و نتیجه بخش بودن : کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند باید بداند یا حد اقل احتمال بدهد که امر و نهی او نتیجه بخش است ولی اگر یقین دارد یا احتمال می دهد که اثر ندارد امرو نهی بر او واجب نیست .
3. اصرار و تکرار :  در صورتی اصرار بر امر به کار نیک و نهی از کار زشت بر کسی لازم است که بداند وی باز هم بر ترک واجب اصرار داشته و تصمیم دارد کار حرام را انجام دهد ولی ولی بدانند یا احتمال می دهد که او توبه کرده و از آن پس عمل واجب را انجام می دهد و کار زشت خود را تکرار می کند امرو نهی او واجب نیست و گاهی چون هتک احترام او است جایز نیست .
4.  ایمنی از ضرر و مفسده : وقتی امرو نهی واجب است که معلوم باشد یا گمان برود که امر و نهی کردن ضرر و فساد قابل توجهی برای جان ،مال ،ناموس ،آبرو و حیثیّیت امر کننده و نهی کننده یا مربوطین به او یا مسلمانان دیگر نداشته باشد . و حتی اگر یقین یا گمان به زیان و فساد آنها هم داده شود امرو نهی واجب نیست.
 
هدف از امر به معروف و نهی از منکر ارشاد و اصلاح و تکامل جامعه تا آنجا که امکان دارد باید از خشونت و به کار بردن اجبار خودداری شود و با حسن نیّت و دلسوزی و نصیحت و راهنمایی انجام شود و طوری با خلافکار رفتار گردد و سخن گفته شود که وجدان او بیدار شده و عقلش به قضاوت گرفته شود و عاطفه وی به کار افتد .
مراتب و مراحل امر به معروف و نهی از منکر
1.    اعرض قلبی ومبارزه منفی
2.    ارشاد و موعظه و زجر زبانی
3.    بکار بردن اعمال زور


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در چهار شنبه 9 اسفند 1389برچسب:,ساعت16:54توسط در پی نور | |